Tegyük fel, meghoztad a döntést arról, hogy végre elindítod a vállalkozásodat. Elkezdesz követői tábort építeni az általad preferált online felület(ek)en, minden úgy alakul ahogy eltervezted.
Lehet, hogy még nincsenek ügyfeleid, de sebaj, hiszen tisztában vagy azzal, hogy épp így, a következetes online jelenlétednek köszönhetően találsz majd rájuk.
Valószínűleg már van valamiben tudásod, van terméked vagy szolgáltatásod, írsz magadról, a folyamatról, arról, hogy hogyan jutottál el idáig, edukálsz, inspirálsz, szórakoztatsz.
Majd egy ponton lehet elfáradsz. Nem biztos, de simán lehet. „Miről írjak?” „Hogy lesznek mégis ügyfeleim?” Kivel kellene együttműködnöm?” Egy idő után ehhez hasonló kérdések fogalmazódhatnak meg benned. És ez teljesen normális.
Ha már átéltél hasonlót, akkor erre egy szuper megoldás lehet az, hogy elkezdesz interjúkat készíteni. Az ilyen jellegű tartalmakkal ugyanis fellendítheted a vállalkozásodat a kezdeti, sőt a későbbi időszakban is.
Nem, egyébként nem kell totál extrovertáltnak lenned. Mutatom, hogy mi mindenre és hogyan adhat megoldást az, ha nyitsz mások felé.
A klubban ebben a hónapban ezzel a témával foglalkozunk. Ma tartottam egy prezentációt az interjúztatás folyamatáról, illetve arról, hogy ez az eszköz mi mindent hozhat egy kezdő vállalkozó életébe.
Arról is beszéltem, hogy mindez hogyan kapcsolódik a produktivitáshoz és arra jutottam, hogy elhozok néhány gondolatot ide is egy bejegyzés erejéig, hátha épp aktuális.
Én magam 2018-ban kezdtem el vállalkozói interjúkat készíteni. Akkor még nem nagyon volt vele célom, de rengeteget segített abban, hogy eljussak oda, ahol most vagyok. Ma erről is meséltem a klubosoknak, beavattam őket abba, hogy ki javasolta nekem az interjúkészítést, hogyan kezdtem bele, és hogy nekem mit adott.
De, hogy miért is vágj bele, arra hozok néhány érvet, hátha épp betalál valamelyik.
Miért jó az, ha interjút készítesz?
- kapcsolatot építhetsz
- új nézőpontokat ismerhetsz meg
- megmutathatod az elköteleződésedet egy téma iránt
- organikusan tudsz növekedni
- teljesen egyedi tartalmat készítesz
- ügyfelekre tehetsz szert
- együttműködéseket alakíthatsz ki
- ajánlásokat gyűjthetsz be
- jobban megismerheted a célközönséged problémáit, élethelyzetét (ha velük készítesz interjút)
- emelheted az online programjaid színvonalát (meghívsz valakit egy beszélgetésre)
- színesebbé teheted az első személyes rendezvényeidet (ha még nem vagy annyira magabiztos a témádban, nem te adsz elő, hanem kérdezel valakit)
Muszáj mikrofonnal a kezedben embereket leszólítanod?
Semmiképp.:) Határozd meg, hogy milyen célból készítesz interjút valakivel és azt is döntsd el, hogy melyik forma áll hozzád a legközelebb.
A módozatokra néhány példa:
- üzenetben, e-mailen keresztül készült (szoft változat bátortalanoknak, azonban itt nem lesz erős elköteleződés, ha a kapcsolatokat mélyítenéd, nem ez lesz a legjobb megoldás)
- videós interjú (ütős tartalomtípus bevállalósabbaknak:))
- podcast (mérsékelten nehéz, inkább technikailag kell megkoreografálni)
- online beszélgetés, pl.: egy zárt csoportban vagy instagramon (én ezt 3 év után vállaltam be:), azért lehet ennél jóval előbb is
- személyes eseménnyel egybekötött, pl.: üzleti brunch során vagy egy konferencián panelbeszélgetés keretén belül (ilyet magam is tervezek).
mi az interjúztatás folyamata?
A folyamathoz beteszek egy ábrát az említett preziből, én így csinálom, de ezt még nyugodtan lehet műfajtól föggően cizellálni.

hol használhatod fel az elkészült tartalmat?
Kiteheted az írott változatot a blogodra, készíthetsz belőle posztot, lapozós posztot, kiragadhatsz belőle idézetet (egyeztetve az alannyal, nyilván). Ha videós a tartalom, akkor azt feldarabolhatod és egy sorozatot is csinálhatsz belőle.
Kimehet hírlevélben, de beteheted a membership programodba, online kurzusodba is, ha így állapodtatok meg. Szerepelhet a beszélgetés vagy annak egy kivonata könyvben, e-bookban, stb.
FONTOS megjegyeznem, hogy ha igazán jól akarod csinálni és hosszú távon gondolkodsz. akkor (legalábbis az én nézőpontom ez) az interjúkészítés nem egyszeri mozzanat! Kihagyhatatlan a kialakult kapcsolat (feltéve, hogy ez kölcsönösen jó élmény volt) fenntartása, ápolása.
Te melyik verziót tudod elképzelni magadnak? Ki lenne az, akivel szívesen beszélgetnél? Mi lenne a célod az interjúval?
Ha kedvet kaptál ahhoz, hogy magad is készíts ilyen jellegű tartalmakat, szívesen segítek az elindulásban, csak írj nekem bátran! Hidd el, sokkal könnyebb ez a műfaj, mint azt elsőre gondolnád.
Kép forrása