Interjú Kovács Eszter online marketing szakértővel
Kezdő vállalkozóként meggyűlhet a bajod az idővel, mert nagy eséllyel munka mellett kezdesz el építkezni, és akkor még ott van az is, hogy nem mindegy, hogy mindezt hogyan teszed. Ugyanis nemcsak egy ütős naptárra és elhivatottságra lesz szükséged, ha sikereket szeretnél elérni, hanem bizony komplex marketingstratégiára is.
Kovács Eszter online marketing szakértő maga is végigment a hagyományos vállalkozásépítési úton, azonban nemcsak szakmailag fejlesztette magát annak érdekében, hogy elmélyüljön az online marketing egyes területein belül, hanem konzekvensen közösséget épített az ügyfélszerzést megelőző időszakban, és szerintem nem is akárhogy.
Hogy pontosan hogyan, milyen mérföldkövekkel tudta Eszter elindítani a saját vállalkozását, illetve hogy milyen tanácsai vannak a növekedni vágyó kezdő vállalkozók számára, az az alábbi interjúból kiderül.
Milyen mérföldkövek vezettek odáig, hogy ma már vállalkozóként foglalkozol online marketinggel?
„Alapvetően 2019-ben ismerkedtem meg az online marketing világával. Elég sok részterületébe belekóstoltam, mert nagyon sok minden érdekelt és érdekel a mai napig, de azt már így hamar láttam, hogy annyira szerteágazó ez az egész terület, hogy muszáj specializálódnom. Végül két terület maradt: a social media menedzsment és a hirdetéskezelés.
2020 nyarán indítottam el az első weboldalamat, illetve a social felületeimet. Úgy kezdődött, hogy akkortájt én jóformán csak edukáltam, méghozzá négy területen is: social media management, hirdetéskezelés, e-mail marketing, illetve énmárkaépítés témákban.
Az első fél évem arról szólt igazából, hogy tartalmakat készítettem. Elkezdtem a visszajelzésekből felmérni, hogy mire van aktuálisan igény. A közösségépítés után az volt a célom, hogy legyenek saját ügyfeleim, illetve ezzel párhuzamosan szerettem volna az ügynökségi munkába is belelátni.

2021-ben csatlakoztam egy neves és elismert hazai marketing ügynökséghez, ahol bő másfél évet töltöttem el. Még ugyanebben az évben megkeresett egy másik marketing ügynökség is, így ősztől az ő munkájukat is segítettem, mindkét esetben hirdetéskezeléssel foglalkoztam.
Idén Svájcba költöztünk a párommal, nyár végére pedig meghoztuk azt a döntést, hogy hosszú távon is itt képzeljük el az életünket, ezért elbúcsúztam a marketing ügynökségi munkától.”
Mesélsz kicsit bővebben a közösségépítés időszakáról?
„Alapvetően az volt a terv, hogy heti szinten írok blog cikkeket a fent említett négy témában. Adott volt, hogy akkor ez havi négy bejegyzést jelent, minden egyes témában hetente egyszer.
Ez volt a weboldalamon a folyamatosan frissülő tartalom, a social felületeimen (Instagramon, Facebookon) pedig úgy csináltam, hogy heti négy posztot készítettem. Az egyik az aktuális blogbejegyzést promótálta, a következő egy gyakorlati rapid tipp volt másik témában, a harmadik rólam szólt, a negyedik poszt pedig már a következő blogbejegyzés témájához kapcsolódott.
Tehát az történt, hogy alkalmazottként hazamentem 5 órakor és csináltam ezeket a blog és social media bejegyzéseket. Ez egy hosszútávfutás volt, így építkeztem 6 hónapon keresztül. Végül jöttek az első saját ügyfelek, akik instagramról kerestek meg.
Én azt mondom, hogy ha valaki azt szeretné, hogy érdemben jöjjenek komoly érdeklődők és ne csak olyanok keressék, akik az ingyenes dolgokra pályáznak, akkor nem lehet megspórolni ezt az utat. Ha közösséget építesz magad köré, az úgyis meg fogja hálálni a befektetett munkát.”
Szerinted mennyire jellemző a kezdő vállalkozókra, hogy ennyire tudatosan fektetnek hangsúlyt a tartalomstratégiájukra?
„Kezdem a pozitív oldalával.:) Engem eleve olyan beállítottságú ügyfelek keresnek meg, akik hasonlóan állnak a témához, mint én. Valószínűleg azért is, mert eleve ezt kommunikálom, de az tény, hogy sok olyanra is van példa, hogy a kezdő vállalkozók gyorsan akarják a sikert.
Pl.: Kitalál valaki egy most jónak tűnő üzleti modellt, de ha ez nincsen jól felépítve és nincs is kinek eladni, akkor nem sok jó eredmény születhet. Ilyenkor nyilván jön a csalódás, és hogy akkor mégsem működik ez az üzleti modell, vagy csak nekem nem működik.

Szóval szerintem nem lehet kispórolni a közösségépítés időszakát. Aztán van az az időszak, amikor ügyfeleket szerzünk, meg van az, amikor csak szimplán érdeklődőket, mondjuk egy csali vagy egy belépő termékkel e-mail listát építünk és ott melegítjük fel tulajdonképpen az ügyfeleket. Én azt látom, hogy ez a lépésről lépésre stratégia az, ami hiányzik sokaknál.”
Növekedni vágyó vállalkozóknak segítesz, mit gondolsz a növekedés érdekében mi lehet a megfelelő aránya az organikus és a hirdetett tartalmaknak?
„Én inkább ennek a felépítettségére helyezném a hangsúlyt. Első körben a közösségépítésről beszéltünk, ez a belépő szint igazából, hogy legyen egy saját közösséged. Ez elsősorban a közösségi média felületeket jelenti, instagram, Facebook, akár egy zárt csoport, de lehet ez Pinterest, LinkedIn vagy egy jól szegmentált hírlevél.
A következő szint az az, hogy már ne csak organikusan ossz meg tartalmakat, hanem támogasd meg egy-egy kampányodat hirdetésekkel is. Ha van egy időszak, mondjuk egy fél év, amikor rendszeresen tudtál kommunikálni, akkor már tudsz azoknak az embereknek hirdetni, akik az elmúlt időszakban aktívak voltak a social felületeiden, akik olvasták a blogodat vagy feliratkoztak a csalidra. Ezért van értelme a stratégiának, mert így tudsz igazán dinamikusan haladni.”
Van kedvenc témád, vesszőparipád az online marketingen belül?
„Nekem lényegében az a vesszőparipám, ha mondhatom ezt, és azt is vettem észre az utóbbi időben, hogy ebben tudok legjobban sziporkázni, amikor egy adott projektre tudom felkészíteni az ügyfeleimet, amikor komplex stratégiában kell gondolkodni.
Ha egységesen kommunikálunk a social felületeken, a hírlevélben és a hirdetésben, akkor tudunk igazán sikereket elérni. Nekem ez a vesszőparipám, hogy arra készítsem fel az ügyfeleimet, hogy a kampányidőszakot a lehető legtudatosabban tudják végigvinni, aztán amikor vége van a kampánynak, akkor értékeljük is azt ki objektíven.”
Marketing szakértőként milyen tipikus hibákat látsz? Milyen tanácsod lenne a kezdő vállalkozóknak?
„Sokan, amikor egy-egy kampányra készülnek, későn kezdenek el róla kommunikálni. A másik az, hogy elfáradnak a kommunikációban, ha nincs egy előzetes lista, amihez nyúlni lehet a kampányidőszakban, akkor unalmassá, egyhangúvá válhat a posztolás és ilyenkor nem az az eredmény születik, amit az elején eltervezünk.
Tehát mielőtt elkezdünk kommunikálni, jó ha van egy skiccünk. Egy listánk arról, hogy mi az üzenetünk, milyen előnyei vannak a termékünknek, aztán jöhetnek a hitelességet igazoló visszajelzések, hogy később ezekhez már csak hozzá kelljen nyúlni. Így kevésbé lehet elfáradni idő előtt.
Fontos ugyanis, hogy ne csak a kampány kezdetén legyen meg a lendület, hanem a végén is, sőt a végét nagyon muszáj megnyomni, ehhez viszont kell az energia.
Tehát összességében a következők a tanácsaim:
- mérjük fel jól a kampányidőszak időintervallumát,
- gyűjtsük össze az üzeneteket, amikről a kampány során kommunikálunk majd,
- tartalékoljuk az energiánkat a végére is, illetve
- a kampány végeztével értékeljük ki azt.”
Ha azt érzed, hogy egyedül nem tudod ennyire következetesen végigvinni a stratégiádat vagy eleve nehézséget okoz önállóan kidolgozni azt, itt találod meg Eszter weboldalát, ahol több konstrukcióban is tud segíteni Neked.
Képek forrása: Bohár Zsuzska