Azt, hogy egy vállalkozói tervező lapjait hatékonyságot növelő listákkal, napi, heti és havi tervezőlapokkal célszerű megtölteni, arról már többször is írtam. Azonban egy szép tervező nemcsak arra szuper megoldás, hogy produktívabb legyél, hanem abban is a segítségedre lehet, hogy egy komplex vállalkozói kisokosként támogasson a mindennapokban.
A mai bejegyzésben arra hozok példákat, hogy a listákon túl még mire használhatod a terveződet, ha vállalkozó vagy, vagy a közeljövőben az szeretnél lenni.
1. Vállalkozásnapló
Előfordulhat, hogy a szuperkreatív időszakodat egy kevésbé termelékeny váltja fel és ilyenkor nagyon jól jöhet, ha van kéznél egy olyan, a vállalkozói hétköznapjaidat felölelő jegyzet, amelyből könnyen meríthetsz ihletet.
Amikor benne vagyunk a folyamatban, gyakran tényleg nem látjuk a fától az erdőt és már fogalmunk sincs, miről is írjunk. Pedig a témák körülvesznek minket vállalkozóként, nap mint nap.
Ha naplózod magadnak, mikor min dolgozol, milyen problémákat oldasz meg, milyen sikereid, nehézségeid vannak, máris egyszerűbb a helyzeted olyankor, amikor kifogysz az ötletekből.
2. Heti célnapló
A hetek megtervezése mellett külön rögzítheted azt is, hogy hova szeretnél az adott héten eljutni a vállalkozásodban. Ez vállalkozóként különösen hasznos lehet az év második felében, illetve akkor is, ha most indítod el a vállalkozásodat és egyelőre csak kisebb lépésekben tudsz haladni.
3. év végi vizuális céltábla
Készíthetsz egy olyan céltáblát, amely összefoglalja a sarokpontokat, tartalmazza a tervezett mérföldköveket vizuális formában. Itt kiélheted a kreativitásodat, rajzolhatsz, de akár egy esztétikus táblázatot is felskiccelhetsz magadnak. Erre a vizuális segédletre pedig jó lesz ránézni hónapról hónapra. Ahogy közeledünk az év végéhez, a céltáblád segít majd abban, hogy tudd tartani az év végéig kitűzött céljaidat.
4. mindmap-ek készítése
Ez is egy vizuális megjelenítése a terveidnek, ötleteidnek, ami szintén ott lehet a terveződ lapjain. Készíthetsz gondolattérképet az egész vállalkozásodra, de egy-egy kampányra, termékre, szolgáltatásra lebontva is nagy segítség lehet a konkrét részletek kidolgozásában.
5. termék tervrajzok készítése
Bizony, akár tervrajzokkal is megtöltheted a terveződ lapjait, miért ne tennéd? Divat, home-decor, kézműves termékek esetében amúgyis elég gyakori, hogy egy vállalkozó itt-ott termékvázlatokat hagy maga után, és ha már így teszel, legjobb, ha ezeket egy helyen tartod. Így nem kell kutatnod posztitek és összefirkált szalvéták után. Ki is alakíthatsz egy külön szegmenst a terveződben a termék tervrajzoknak, ötleteknek, amiket idővel szép sorban megvalósíthatsz majd.
6. együttműködési lehetőségek kidolgozása
Más vállalkozókkal együttműködni, másokhoz kapcsolódni szerintem szuper dolog, feltéve, hogy ez egy átgondolt döntés eredménye. Ha tudatosan választod meg azokat a személyeket, akikkel kölcsönösen tudjátok erősíteni egymás márkáját, az sokat lendíthet a vállalkozásodon, többekhez juthatsz el. Ha ilyesmiben gondolkozol, kezdd el terveződben összeszedni azokat a lehetőségeket, amelyekkel a jövőben élni szeretnél.
7. online értekezlet jegyzetfüzet
Amikor egy zoom-megbeszélésen vagy, jó ötlet feljegyezni a hallottakat, vagy csak listázni azokat az ötleteket, amelyeket a beszélgetés elindított benned. Használhatod a terveződet minderre, így sokkal összeszedettebben érkezel majd a következő online találkozóra.
8. online tartalomstratégia vázolása
Ha minden egy helyen van a vállalkozásoddal kapcsolatban, akkor a tartalomstratégiát is jóval egyszerűbb összeállítani, mert tudod, hogy mik a céljaid, milyen kampányokat tervezel, kivel szeretnél együttműködni, stb.
Vázolhatod az év végéig részletesen, hogy mikor milyen tartalmakkal tudod leginkább fenntartani a követőid figyelmét, mikkel tudod őket segíteni, illetve hogy milyen bejegyzésekkel tudod telérni, hogy a tervezett kampányaid sikeresek legyenek.
9. hosszú távú vállalkozásvízió rögzítése
Legyen a terveződben egy olyan kép a vállalkozásodról, ami motivációt jelent az egész éves munkád során. Ha elbizonytalanodsz, csak odalapozol, ahol leírtad, lerajzoltad a hosszú távú jövőképedet, víziódat, ezzel is segítve azt, hogy a lendületed megmaradjon.
10. termék-, szolgáltatásfejlesztés fejezet
Az aktuális termék,- szolgáltatásfejlesztési ötleteid is helyet kaphatnak a terveződben. Nemcsak a saját fejlesztési tippjeidet érdemes feljegyezned, de az esetleges ügyfélvisszajelzéseket is célszerű rögzítened, így mindent figyelembe tudsz majd venni akkor, amikor ténylegesen megvalósítod a tervezett fejlesztéseket.
11. ügyfélproblémák gyűjteménye
Lehet egy olyan szekció is a terveződben, ahol azt gyűjtöd össze, hogy milyen problémákkal fordulnak hozzád az ügyfeleid leggyakrabban. Ez segítség lesz neked a tartalomgyártás, sőt az értékesítés során is, hiszen szépen kirajzolódik majd, hogy mi az, amit biztosan el tudsz adni, mert igény van rá.
12. konzultációs füzet
Ha tartasz konzultációkat akár személyesen akár online, használhatod arra is a terveződet, hogy a fontosabb információkat rögzíted a találkozó alatt vagy közvetlenül utána, így jóval könnyebben fel tudod idézni utólag az elhangzottakat.

13. workshop, kurzus jegyzetfüzet
Egy-egy workshop, kurzus anyaga is szerepelhet a terveződ lapjain, főleg, ha a vállalkozói mindennapokban bevethető hasznos tudást, szakmai segítséget tartalmaz.
14. kampány kidolgozása
Én szeretem a kampányokat közvetlenül a tervezőmben kidolgozni a kezdeti lépésektől egészen az éles helyzetig. Olyan fantasztikus látni, ahogy a tervek megvalósulnak, kicsit módosulnak, végül révbe érnek. Nem ritkán rajzokkal, ábrákkal is megtűzdelem a tervezett kampány lépéseit.
15. befejeződött kampány kiértékelése
Utólag kiértékelem a lezárult kampányt, ehhez segítségül hívom a technikai platformokat és az elemzés eredményeit beírom a kampányhoz, hogy lássam, mely elemekre érdemes a jövőben még jobban fókuszálnom.
16. online trükkök kisokos
Nálam ez általában azt jelenti, hogy néhány oldalt elhatárolok azoknak a kis trükköknek, amikre korábban már rájöttem , vagy amihez segítséget kértem (pl.: honlappal, hírlevélküldő rendszerrel kapcsolatban), így nem kell mindig ugyanazokat a problémákat újra és újra megoldanom, hiszen kis jegyzet formájában mindig nálam vannak a tervezőmben.
17. éves üzleti terv
Ez nem az az üzleti terv lesz, amivel a pénzintézethez fordulsz majd :), viszont jó kis mankó lehet a vállalkozásod folyamatos menedzselése során, ha egyben látod, legalább vázlatosan, hogy mit, hogyan szeretnél elérni adott évben.
18. marketing terv lépésről lépésre
A marketingtervedet is elhelyezheted a terveződben, minden egyes hónap megtervezésekor elég csak ránézned, segít majd abban, hogy ne térj el a kitűzött terveidtől. Rögzítheted, hogy kik a versenytársaid, mik jelenleg az erősségeid, gyengeségeid, ki a célközönséged, stb.
19. jó példák gyűjteménye, inspiráció
Nyilván nehéz felvenni a versenyt a Pinterest-tel, nem is igazán érdemes, de inspirációképpen a terveződben is lehet egy olyan szegmens, ahol felsorakoztatod a más vállalkozóknál látott és általad jónak, követendőnek ítélt példákat, azokat, amiket te is szeretnél érvényre juttatni a vállalkozásodban.
20. ügyfél referencia portfólió
Végül egy olyan tippet is hozok, amely talán kifejezetten a kezdő vállalkozóknak tud a legtöbbet adni. Amikor még nincs weboldalad, talán csak egy instagram fiókod van, most indítottad el a márkádat, írd össze azokat a pozitív visszajelzéseket, amiket eddig kaptál, azokat a bátorító szavakat, amikre szívesen emlékszel. Amikor pedig elbizonytalanodsz, lassabban haladnak a dolgaid a vártnál vagy csak elfáradtál kicsit, vedd elő a terveződet és olvasgasd el ezeket a sorokat, hogy újra meglegyen benned az a lendület, ami akkor volt jelen, amikor belevágtál az ötleted megvalósításába.