Amikor felszámolsz az alkalmazotti léttel és végre magad osztod be az idődet, hamar eljöhet az a pillanat, hogy úgy érzed nem tudsz mindent kézben tartani. Vállalkozónőként gyakran meg kell küzdenünk azzal, hogy nagyjából egyformán vegyük figyelembe a különböző szerepeinkkel összefüggő feladatainkat, és persze szép sorban el is végezzük azokat.
Ahhoz, hogy ne egyszerre nyomja a sok teendő a válladat, ne érezz lelkiismeret furdalást, mert a család/gyerek/kutya/macska mellett szeretnéd, ha a saját ambícióidat sem kellene csírájában elfojtanod, időnként érdemes egy papír, toll társaságában félrevonulnod és összegezned, hogy aktuálisan mi vonja el a figyelmedet, mi az, ami a legnagyobb stresszt okozza, mitől szeretnél megszabadulni, milyen ötleteid, terveid, vágyaid vannak.

Azt, hogy ezt milyen gyakran teszed meg, teljesen rajtad áll. Hetente, naponta, vagy csak esetenként…, a lényeg, hogy amikor úgy érzed már-már összeroppansz a feladatok, a felelősség súlya alatt, írj egy listát ezekről. Ahogy leírod, hidd el, érezni fogod a megkönnyebbülést. A vizsgaidőszakok pánikhangulatában gyakran alkalmaztam ezt a technikát, csak éppen nem tudtam, hogy konkrét neve is van (brain dump- elme kisöprés). Van az úgy, hogy egyszerűen ráérzel arra, hogy mi segíthet, mitől könnyebbülsz meg.
Amikor megírod a saját listádat, amit én csak full teendő listának hívok, többféle módszert is alkalmazhatsz.
- Egész egyszerűen felsorolod gondolkodás nélkül, hogy mik azok a feladatok, teendők, gondolatok, amik nyomasztóan hatnak rád, amik elterelik a figyelmedet, amiktől nehezebben tudsz koncentrálni. Miután összeírtad, színkiemelővel jelölheted őket, hogy melyik mivel kapcsolatos (munka, vállalkozás, életmód, család, stb.).
- Előre rögzítesz kategóriákat (vállalkozás, hobbi,…), és mindig, ami eszedbe jut, beírod az adott helyre. Itt még csak az sem kell, hogy nagyon konkrét vagy részletes legyél. Pl.: honlap, zárt csoport, autó, számlák, emailek, fotó, könyvelő…, stb. Úgyis tudni fogod, hogy mi a probléma lényege, ráérsz kibontani ezeket akkor, amikor teendő lesz belőlük, már ha az lesz, mert lehet, hogy egész egyszerűen már nem is aktuális a dolog, vagy nem te fogod elvégezni.
- Készíthetsz egy mind map-et is erre a célra. Ez azért is nagyon hasznos, mert az összefüggéseket is könnyebb átlátnod, ráadásul egyből kirajzolódik, hogy melyik ága lesz a térképednek a hangsúlyos, azaz ahol a legtöbb elágazást készítetted, az a terület foglalkoztat leginkább. De az is kiderül belőle, hogy hol akadsz el, miben érdemes segítséget kérned ahhoz, hogy megtaláld a megoldást.
A gyakorlatban ez azzal is jár, hogy miután kiírtad magadból a fejedben zakatoló gondolatokat, megkönnyebbülsz kicsit, még az is lehet, hogy jobban alszol majd, ami már a következő nap óriási plusz energiákat jelenthet számodra.
Arról nem is beszélve, hogy sokkal nagyobb esélyed lehet arra, hogy korábban indítsd a napodat. A reggeleket pedig (mielőtt még bárki más is felébredne) saját magadra fordíthatod. „Énidő” pipa.

Hogy mire fordíthatod a reggel nyert extra időt, az elsősorban azon múlik, hogy ilyenkor szellemileg vagy inkább fizikailag vagy aktívabb. Ha inkább az agyad pörög, akkor megírhatod az adott napi teendő listádat, olvashatsz, megírhatsz egy blogbejegyzést, elkészítheted előre a posztjaidat, de ha van elég fény, akkor akár fotózhatsz is. Ha pedig tele vagy energiával, tornázhatsz, jógázhatsz. Próbálj meg olyan elfoglaltságokat beiktatni, amik a nap további részére feltöltenek.
Ha produktívabb szeretnél lenni, akkor egyszerűen muszáj azokra a feladatokra koncentrálnod, amik valóban fontosak, ha folyamatosan elterelik a függőben lévő teendők a figyelmedet, akkor ez nem fog menni, és persze pihenni sem úgy tudsz majd, ahogy kellene.
Ha elkészülsz a listáddal, nézd át, mik azok a feladatok, amiket tényleg el szeretnél végezni. Mi az, ami igazán büszkeséggel töltene el, ha végre kipipálhatnád? Szükséged van esetleg ehhez valamilyen segítségre? Vagy az is lehet, hogy nem is te vállaltad az adott feladatot, hanem valaki más elvárásának akartál megfelelni?
Bizony lesz olyan, amit ki kell húznod, amire végleg nemet kell mondanod és lesz olyan, amit kiszervezhetsz, és olyan is, amit magadnak kell elvégezned.
A halogatást úgy tudod elkerülni, hogy amennyiben a te személyedhez köthető a feladat, azaz mindenképp te csinálod majd meg és nem egy pillanat műve lesz, lebontod a lehető legapróbb lépésekre, így az egyes lépések már felkerülhetnek a napi teendő listádra. Nem is lesz akkor már annyira ijesztő, hidd el. Könnyebb lesz belevágni, ha kisebb lépésekre osztod a projektedet.
Ha valami csak ötlet, vagy valami olyan, ami egyszer jó lenne, ha meglenne, akkor az ilyesmit egyszerűen szervezd ki egy külön listába: ötleteim címmel. Így amikor mondjuk szeretnél valami frissítést a vállalkozásodban és nem is tudod merre indulj el, fellapozod a korábbi ötleteket, és hopp, ott lesznek a lehetőségek, már csak kreatívan aktualizálnod kell azokat.
Ezért is tartom szuper megoldásnak, ha olyan tervezőt használsz vállalkozóként, ami segít abban, hogy minden egy helyen legyen, mert nincs annál bosszantóbb, amikor tudod, hogy felírtad a tuti tippjeidet, csak azt nem tudod, hogy hova.:)
Készítettem egy egyszerű teendő listát ehhez, töltsd le, ha úgy érzed most jól jönne egy ilyen nagytakarítás.
Összefoglalva:
kevesebb feladat, kevesebb stressz, nyugodtabb alvás, könnyebb korai ébredés, hatékonyságot növelő tevékenységek.:)